Zimní Jeseníky - 14.-16.3.2014 - druhý pokus

Červená ikonka v navigaci u fotek je slide show.
Ovládání buď navigací nebo šipkami klávesnice, případně kliknutím na fotku - vpravo "dále", vlevo "zpět", uprostřed "návrat na náhledy".

Po dvou ne zcela úspěšných zimních výpravách (z hlediska naplánovaných tras vs. realizovaných tras) jsme pro letošek zvolili březnový termín. Ten měl zajistit stabilnější počasí a taky delší čas na šlapání (časnější východ, pozdější západ Slunce). S čím jsme při prosincovém plánování počítat nemohli, byl totální nedostatek sněhu. Tím naše "sněžnicová" akce lehce změnila charakter, ale nenechali jsme se odradit a vyrazili jsme (letos bohužel bez Honzy) dokončit loni započatou trasu. Detaily cesty naleznete v popiscích u fotek. Příjemné prohlížení.

A ještě, pro úplnost, trasa naznačená na turistické mapě Mapy.cz a pro zobrazení v Google Earth kml, resp. kmz z naší GPS.

z Branné jsme vyšli směrem k osadě Přední Alojsov  Přední Alojsov - za těmito domy jsme před rokem nasazovali sněžnice - letos to nebylo třeba  Přírodní vyhlídka nad Předním Alojzovem (o rok a pár dní dřív to vypadalo  pohoda, relax  prošli jsme osadou Josefová, kolem kaskád potoka Húčava a zase odpočíváme  na to, že je to  za Tomášem hřbet hory Polom (1127 m.n.m) - před rokem to tu vypadalo  a jsme u Hášovy chaty    svačinka - musíme nabrat síly na další pochod  stromy rostoucí na kořenech vyvrácených stromů    Alan doplňuje vodu  balíme, letos tu spát nebudeme - jdeme dál  stoupáme na vrchol Vozky, souvislejší sněhová pokrývka ležela až cca od 1200 m.n.m.  rozcestí  a to už je vrcholové skalisko hory Vozka (1377 m.n.m.)  krásný výhled z Vozky Červenou horu (plochý vrchol vlevo) a přes sjezdovky v Červenohorském sedle na Praděd  to je pan Praděd (1491 m.n.m.)   a ještě pár fotek z úplného vrcholu  příprava na společnou fotku  vrchol Vozky, 1377 m.n.m.  Keprník (1423) a Alan  Dan a Červená Hora  to je moje silueta  z Vozky jsme sestoupali do cca 1200 m.n.m., překračujeme potok Hučivá Desná v údolí zvaném Japonská zahrada  pak už po vrstevnici přicházíme do Sedla pod Vřesovkou  den se chýlí ke konci, rozhodujeme se pro bivak  pivko na oslavu krásného dne   stavíme stany - Martin s Tomášem mají sněhové kolíky...  ...my museli použít klacky z nedaleké hromady klestí + hůlky; Alan zahazuje sněhem kraje stanu proti větru, na mé straně to bohužel odfláknul :-)   v pozadí Červená hora   stany stojí, můžeme vařit  Popin a jeho fazole  zapadá Slunce, přichází kosa   v soutěži firmy Pinguin jsem vyhrál závětří, právě si zažívá premiéru - možná je ne úplně nezbytnou zátěží, ale osvědčilo se výborně  pochmurné ráno, moc jsem se nevyspal, celou noc mi fučelo do ksichtu  vítej, nový dne  vichr opět sílí  rychle balíme a mizíme, posnídáme v závětří  a to je to závětří, moc se nám hodilo, během cesty se počasí ještě zhoršilo - viz  Vřesová studánka - poutní místo  Vřesová studánka leží pod vrcholem Červené Hory - více  na zdi Panna Marie, pod ní zázračný pramen a před ní bude snídaně  za malou chvíli se v přístřešku objevili dva Němci, taky blázni :)  čištění zubů - hygienu nelze vynechat, ale přehánět to taky nejde - do půl těla se ve studánce nikdo neomýval  tak zase na cestě, míříme k vrcholu Červené hory  hlavní vrchol Červené Hory (1333 m) jsme vynechali a zamířili na sever   tam za mnou stávala kdysi horská chata  tady někde stávala chata, teď je tu jen cedule   rozcestí Červená hora (1313 m.n.m.)  koukni na   něco o Červené hoře na  jak bylo na vršku dokumentuje třeba  klesáme ke Kamennému oknu  už jsme tu  to je ono, Kamenné okno a za ním jsou krásné výhledy do ledovcové Sněžné kotliny :)  jde o nepravé skalní okno (nevzniklo erozí, perforací horniny)  Tomáš u Kamenného okna  ještě jedna póza  poryv větru mne málem odvál do nížin  u rozcestníku U Kamenného okna  ocitli jsme se pod mraky, před námi vidíme město Jeseník;  kontrast hor a nížiny   po zelené značce klesáme k vrchu Točník (1143 m) - zní to divně, klesat k vrchu, ale je to tak   vrcholové skalisko Točníku s parádním výhledem    Jeseník, Adolfovice a Domašov    Keprník (1423 m) a Žalostník (1351 m)     zavazuju boty a znovu nasazuji nesmeky, budou se hodit    jdeme dolů  s Alanem máme nesmeky a tak jen čekáme, až Martin nebo Tomáš bez  na Tomáše byl nejlepší pohled  některé pasáže jel radši po zadku...  zatímco já si v klidu svižně vykračoval :)  čerstvě zasněžený led je svinstvo...    nakonec jsme bez úrazu sešli a jediná újma byla moje zlomená hůlka  video Tomášova závěrečného sestupu po prdeli je  Martin opravuje hůlku - bohužel, nepochopili jsme se a hůlka se definitivně odebrala do hůlkového nebe - video  poté, co jsme z Točníku slezli až k rozcestí Keprnický potok (631 m), kde pršelo a po sněhu nebylo památky, jsme po modré opět začali stoupat  Tomáš čeká na rozcestí Pod Keprníkem (1282 m)  k rozcestí Pod Keprníkem docházím i já s Martinem  rozcestí Pod Keprníkem, vyrážíme doprava k Šeráku   a je to tu - cíl naší dnešní cesty  Chata Jiřího na Šeráku (1330 m.n.m.) byla postavena r. 1888  výhled ze Šeráku na město Jeseník    na chatu jsme došli v 16:45 h., v 17:00 byla oficiální zavíračka  naštěstí nás nevyhodili po prvním pivu, tak mohlo dojít i na připíjení Pradědem na nedávno zemřelou babičku  doplňovali jsme ionty jako o závod  na Šeráku točí Šeráka z pivovaru Holba - co by taky asi měli točit jiného...  Popin vychutnává Šeráka, za barem je ne zcela komunikativní barmanka, ale pivo nosila - budiž jí odpuštěno :)  nakonec jsme zavíračku přetáhli o tři hodiny a dobře naladěni v předsíňce balíme věci  z vyhřáté chaty vyrážíme po osmé večer hledat místo k bivaku  místo jsme našli asi 400 metrů v lese severně od chaty a za svitu čelovek stavíme stany  k večeru se vítr uklidnil, sníh taky nepadal - stavba stanů probíhala bez komplikací   teď už jen něco k jídlu a jdeme spát  ráno je opět větrné, chlapci ještě leží, já snídám  tentokrát nezvládli ukotvení plachty Tomáš s Martinem a evidentně se v noci nezapařili  po sbalení stanu koukáme, jakou měl Alan pod sebou rovinku a já vanu s nejhlubší částí uprostřed  pěkně jsem si ustlal, jen co je pravda...  po sbalení stanů jsme se vrátili na čaj na Chatu Jiřího, Alan snídá gulášovku v chlebu  bágly jsme nechali na chatě a navzdory vichru a dešťo-sněžení jsme se nalehko vydali a i došli na vrchol Keprníku (1423 m.n.m.)  Alan bičován milióny ostrých ledových jehliček na vrcholu Keprníku se ani nesnaží koukat do objektivu  Tomáš a já na Keprníku; péřovka se mi ve vichru parádně nafoukla, brýle se hodily  čtvrtý nejvyšší vrchol Hrubého Jeseníku  a ještě jedna fotka u cedule rozcestníku a honem odsud pryč  na chatě jsme vzali bágly a vyrazili po modré směr Ramzová  před námi jsou Obří skály  na rozcestí Obří skály, počasí je, jak to říct... neideální   obědváme   pózující Martin a Alan  vyrazili jsme - Alan s Martinem razili cestu, odchýlili se z trasy a nechali se z dáli ukřičet k ústupu, až když se cesta změnila v trojkové lezení s bágly na zádech  jedna z přehrážek na Vražedném potoce pod Obřími skalami  čteme ceduli o Vražedném potoce a hrazení bystřin (hradily se kvůli erozi)  přehrážky byly stavěny již od roku 1908, po povodni v roce 1965 byly opraveny a slouží dodnes  Proč Vražedný potok? Za 30 leté války si Švédi neúspěšně dobývající císařskou posádku v hradu Kolštějn v Branné schladili žáhu na místních obyvatelích ukrývajících se před nimi v lesích.  a jsme dole - na nádraží rychlá svačinka  zlomenou hůlku jsem ukázněně snesl z hor až na nádraží v Ramzové, kde skončila v koši  hned vedle nádraží jsme zapadli do hotýlku Chata Ramzovské sedlo  dali jsme jedno velmi rychlé a museli běžet na vlak  Tomáš s Martinem odjeli vlakem směr Praha, já s Alanem jsme po dvou stanicích v Branné vystoupili a k naší úlevě tam našli naší Toyotu  prší, jedeme domů