Gornergrat, Walliské Alpy, Švýcarsko - 06.08.2007

Pokud máš rozlišení monitoru 1024x768 a nižší, stiskni F11, u IE případně ještě "automaticky schovávat" horní lištu. Červená ikonka v navigaci u fotek je slide show.
Ovládání buď navigací nebo šipkami klávesnice, případně kliknutím na fotku - vpravo "dále", vlevo "zpět", uprostřed "návrat na náhledy".
 cca 7:30 h. vstáváme  a vaříme ranní kávu  romantické ráno na parkovišti v Ackersand (Milchau)  za chvíli nás přijel upozornit pán, že jsme na cizím pozemku (a to jsme mu věřili :-)  cestou do Täsche  Mondeo zůstalo v jedné z vesnic po cestě, do Täsche jsme jeli ve čtyřech  a už jsme tu - Matternhorn terminal Täsch - městečko ve výšce 1449 m.n.m. - odtud už po svých  vyrážíme po 10 h. pěšky kolem řeky Vispa k  první výhled na Matternhorn, slunce pálí, holky se mažou  zásobovací vrtulník  Alan nad údolím řeky Vispy  z Täsche se do Zermattu dá pohodlně vyjet vláčkem  ale my jsme pěší turisté  a to už je Zermatt, 11:45 h.  tam směřujeme, Gornergrat (3 130 m.n.m.) ale není vidět, je daleko za obzorem  výřez z předchozí fotky - pahrbek se dvěma sloupy je kousek nad stanicí zubačky Riffelberg, tedy cca 2650 m.n.m.  a ještě jednou Zermatt a k němu Alan a Matternhorn  centrum Zermattu je   moderní kostelík  a staví se další penziony   Malamut na elektrické  historické roubenky  penzionky pod velikánem  řeka Vispa a Matternhorn  Alan na nábřeží  začíná výstup z Zermattu, prakticky neustále v tomto vražedném sklonu (aspoň jsem měl ten dojem)  první zastávka, restaurant Chalet Ritty ve výšce 1900 m.n.m.  ukřižovaná Simča  Alan a Jana + kýčovité pozadí  ještě jednou hospoda a Matternhorn  druhá pauza - Riffelalp, 2.222 m.n.m.  ten křivý zub je Zinalrothorn (4221 m)  nahoru k zastávce lanovky Riffelberg je to 360 výškových metrů - tam jdeme  planinka nad Riffelalp - sem to bylo drsné, za chvíli mi půjde o život :-)  a opět Matterhorn  zubačka pro staré či nemocné  Tohle mě málem zabilo. A Alan taky nevypadal svěží. Jen Simona běžela jak po rovině.   Simča na nás čeká (již za Riffelbergem), je jí trochu zima a nechce se nám ztratit  oblékáme bundy, Jana dělá sviště (asi)  pohled z druhé strany :-)  a ještě Alan, cedule a Matternhorn  jezírko jest Riffelsee, na vrchol Gornergratu píšou 3/4 hodiny, mě to trvalo 1 a 1/4 h.   další pauzička, Alan loví energetický nápoj, síly dochází  ještě fotečka hezké turistky   tady už kolabuju, Simča na vrcholu pije pivo, Alan je červený flíček pod vrcholem  ačkoli jsem už nedoufal, nakonec jsem vyšel až nahoru  čas na ceduli za Simčou - 18:43 h.  vrcholové foto s nezbytnou rekvizitou   G-kamzík  z Matternhornu začíná stoupat dým, patrně je to sopka  výtah u observatoře - bezbariérový přístup až na vrchol (pro mě postavili skleněnou bariéru - více na webu u Alana)  ledovec Grenzglescher, nad ním Lyskamm (4527), a dále dvojčata Castor (4228) a Pollux (4092), napravo hřeben Breithornu (4164)  Alan a observatoř  já pár minut po knockoutu od skleněných dveří výtahu, Monte Rosa a Lyskamm  nahoře jsme téměř sami, jistě poslední, kteří sestupují pěšky  schéma tratě zubačky, 3089 m.n.m. je konečná stanice  kamzík před Monte Rosou, my již sestupujeme  ještě kamzík zezadu  ten blízký vrchol je Riffelhorn (2928 m.n.m.), na jehož úpatí je jezírko Riffelsee; je 19:25 h., musíme spěchat  slunce zapadalo, ideální světlo pro focení  předbíhání, rozbalení, sbalení foťáku - stálo to dost sil  Weisshorn (4505 m.n.m.) a poutníci Jana s Alanem  zleva dvojčata Castor (4228) a Pollux (4092), hřeben Breithornu (4164), a Riffelhorn (2928)  můj první svišť :-)  můj druhý svišť (pro nasazení dlouhého skla nebylo času a sil)   přes den tu bylo turistů jako máku, ale k večeru je to nikým nerušená romantika  blížíme se k Riffelbergu     pahrbek viditelný z Zermattu  poslední zubačka nahoru  pahrbek, vpravo dole ovečky      19:55 h., uvažujeme nad cestou zubačkou - poslední jede za 15 min.  nakonec se rozhodujeme pro rychlý sestup pěšky  Jana má potíže s kolenem, dost se obáváme, že nás zastihne tma v lese  ještě je to hodně daleko  posílení na závěrečný úprk  vnitřek  tunýlku zubačky  poslední pohled na Matternhorn, slunce zapadá

Výstup na horu Gornergrat (3130 m.n.m.) se uskutečnil jako hlavní hřeb v rámci naší letní dovolené 2007, kterou jsme pojali (já, Alan, Simona a Jana) jako jízdu částí Evropy. Projeli a prošli jsme části Německa, Rakouska, Švýcarska, Francie, Monaka a Itálie.
Samotný výstup na Gornergrat jsme uskutečnili třetí den naší dovolené z městečka Täsch (1449 m.n.m.). Zdolali jsme téméř 1700 výškových metrů nahoru a pak i dolů. Do Zermattu jsme se vraceli za tmy a do Täsche jsem téměř běželi po neosvětlené horské silnici. Nejen o následcích hektického závěru (Alanovy megapuchýře), ale i o dalších navštívených místech snad brzy přibudou další galerie.
Alanovy fotky z této výpravy jsou zde.